Employer branding

Een sterke employer branding is voor elke onderneming belangrijk. Elke firma wenst immers talenten aan te trekken die zich kunnen vinden in de bedrijfsidentiteit en daarnaast niet alleen werknemer zijn, maar echte ambassadeurs van het bedrijf. Helaas zie ik als recruiter vaak verwarring waarbij bedrijven geen idee hebben van de verhouding tussen employer branding en jobmartketing. Daarom beginnen we best bij het verschil tussen beide begrippen.

Wat is employer branding en jobmarketing?

Laat ons beginnen bij het begin: employer branding is het overbrengen van je unieke bedrijfscultuur aan de buitenwereld. Het doel hierbij is om als werkgever een unieke positie in te nemen de arbeidsmarkt bij zowel huidige als potentieel nieuwe medewerkers.

Jobmarketing daarentegen focust zich op het in de markt zetten van een specifieke job. De focus hierbij ligt op het aantrekkelijk maken van de job en niet zozeer van de firma.

Waarom employer branding?

Een sterke employer branding:

  • Maakt je onderneming aantrekkelijk voor potentiële kandidaten en verhoogt de instroom.
  • Vergroot de betrokkenheid bij sollicitanten: zij kiezen er immers bewust voor om bij jouw onderneming te solliciteren omdat zij zijn aangetrokken door de bedrijfscultuur, de doorgroeimogelijkheden, de loopakketten,…
  • Versterkt de betrokkenheid bij bestaande collega’s.

Waarom jobmarketing?

In een ideale wereld worden je openstaande vacatures ingevuld door uw sterke employer brand, maar helaas is dit echter niet altijd het geval. Op dat moment komt de jobmarketing aan bod.

Een goede jobmarketing :

  • Vergroot het bereik van je vacature bij de doelgroep die je voor ogen hebt.
  • Verrhoogt de instroom
  • Snellere doorlooptijd van je vacature

 

Een sterke employer branding en goede jobmarketing gaan dus hand in hand. Maar hoe begin ik hier nu aan? In onze volgende blogpost geef ik je hier graag een verder antwoord op.

Indien je echter niet kan wachten, neem dan zeker contact met ons op.