Rekruteren is een vak apart. Hoewel er heel wat verschillende facetten van belang zijn, is het belang van job advertising hierbij niet te onderschatten. Digitale rekrutering is immers een effectieve manier om geschikte kandidaten te vinden voor je vacature. In deze blog proberen we je wegwijs te maken in social media recruitment en waarom je deze boot niet mag missen.

Wat is job advertising en waarom zou ik het gebruiken?

Job advertising of social media recruitment is het gericht inzetten van social media om je openstaande vacature in te vullen.

Allemaal goed en wel: maar waarom is dit nu belangrijk? Digitaal rekruteren is vooreerst een ideale manier om de doelgroep te bereiken die je voor ogen hebt. Je kan hierbij heel gericht je vacature adverteren met als resultaat een kwalitatieve instroom. Daarnaast kan je je investering op een heel directe manier monitoren en bijsturen waar nodig. Tenminste, als je met kennis van zaken handelt.

Hoe begin ik er zelf aan?

Klinkt allemaal interessant, niet? Graag helpen we je op weg met een aantal tips om zelf aan de slag te gaan met je job advertising.

  1. Online aanwezigheid en consistentie:
    Zoals aangegeven in onze vorige blog zijn social media een aangewezen plek om je employer brand uit te dragen. Wees dan ook consistent: zorg ervoor dat je posts en vacatures de bedrijfswaarden uitstralen waar je voor staat. Op die manier bouw je een vertrouwensband met een kandidaat op nog vooraleer deze solliciteert.

  2. Bepaal je doelgroep
    De kracht van adverteren via social media is dat je zelf kan bepalen wie je advertentie te zien krijgt.  Dit verschilt ten opzichte van het adverteren op een traditioneel jobboard waarbij je hoopt dat die ene kandidaat op je advertentie stoot.
    Zorg er dus voor dat je de parameters van je doelgroep goed voor ogen hebt wanneer je een post loslaat op de wereld.

  3. Zorg voor interactie en stuur bij
    Een belangrijk element van social media advertising is interactie. Wees proactief en ga in interactie met interessante profielen en stel je onderneming voor. Daarnaast is het belangrijk om je lopende advertenties te monitoren en bij te sturen waar nodig.
    Aangezien online advertising in real-time gebeurt, kan je met een klik op de knop een aantal parameters veranderen en dus je doelgroep aanpassen.

Andress Consulting helpt je graag verder

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Bij Andress Consulting combineren we de expertise van rekruteren met die van marketing. Wij helpen je graag verder bij het effectief verspreiden van je vacature. Bekijk hier onze diensten.