• 3 August, 2016

Extreme flexibiliteit, de klok rond bereikbaar zijn, een grote werkonzekerheid, crisis en slinkende budgetten. Het zijn geen makkelijke tijden voor wie zijn werk en privé graag in evenwicht wil houden. Toch zijn het net deze tijden die een gezonde work-life balance (WBL) relevanter dan ooit maken. Maar wat is eigenlijk een gezonde WLB en waarom is deze zo belangrijk? Volgens experten zijn werkdagen die nooit meer lijken te eindigen schadelijk, tasten ze relaties aan en zijn ze daarbij slecht voor je gezondheid en je algemeen welzijn. Tegelijk betekent werk-privébalans natuurlijk iets anders voor ieder individu. Toch bestaan er enkele tips waar iedereen iets aan heeft.

Weg met perfectionisme Perfectionisme ontstaat meestal al in je vroege jaren. Maar pas wanneer het volwassen leven meer en meer gecompliceerd wordt en je verantwoordelijkheden toenemen, kan het een destructieve eigenschap worden. Het is dus een beter idee om naar excellentie te streven dan naar perfectie.

Log eens uit Technologie maakt het leven op veel manieren makkelijker. Nadeel is dat het de verwachting creëert dat je altijd en overal bereikbaar bent. Op die manier ben je dus nooit klaar met werken en duren je werkdagen eindeloos. Soms gewoon eens je telefoon of computer uitzetten en van het moment genieten kan daarom wonderen doen. Want notificaties alleen al verstoren je vrije tijd en veroorzaken stress. Stop dus met werkmails terwijl je tijd doorbrengt met je familie of vrienden en hou je privéleven werkelijk privé.

Beweeg en contempleer Hoewel de meeste mensen -druk of niet- tijd zullen maken om te eten, naar het toilet te gaan of te slapen, durven we een andere cruciale behoefte wel eens te vergeten. Beweging is vaak het eerste wat we achterwege laten bij een overvolle agenda. Nochtans is beweging een effectieve stressverlager want het doet endorphine’s door je lijf stromen waarvan je een stuk vrolijker wordt en maakt het verder ook makkelijker om even te contempleren. Of het nu fitness of yoga is, een paar keer per week bewegen is essentieel. Mocht je echt geen tijd hebben, kun je altijd al beginnen met het oefenen van een diepe ademhaling tijdens het pendelen of meditatiesessies van vijf minuten ‘s ochtends en ‘s avonds. Het vervangen van het drinken van alcohol met een gezondere manier om te ontstressen kan ook altijd helpen.

Verspil geen tijd aan overbodige activiteiten of mensen Bedenk eerst wat je echt belangrijk vindt in je leven. Uiteraard ligt dat voor iedereen anders dus zorg er wel voor dat het je eigen prioriteiten zijn en niet die van een ander. Stel vervolgens stevige grenzen zodat je quality time kunt besteden aan deze mensen en activiteiten met hoge prioriteit. Op die manier wordt het makkelijker om te bepalen welke zaken je best van je schema verwijdert. Als email of surfen op het internet maakt dat je meer en meer tijd verspilt, voer dan restricties in waar je je aan dient te houden. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je je notificaties afzet en enkel op gezette tijden mails beantwoordt. En wanneer je soms eindeloos op Facebook zit of kattenblogs aan het lezen bent terwijl je eigenlijk moet werken, kun je er met verschillende apps -zoals Freedom, Leechblock of Rescue Time- voor zorgen dat je tijdelijk offline blijft.

Verander de structuur van je leven Bekijk je leven een keer vanuit helikopterperspectief en vraag je af welke veranderingen je leven makkelijker zouden maken. Focus op activiteiten die het meest voor je betekenen en delegeer al de rest. Op die manier geef je ook anderen de kans om nieuwe dingen te leren en te groeien. Win-win!

Start klein en bouw van daar verder uit Te veel en te snel willen veranderen vormen een perfect recept voor mislukking. Eén van de redenen dat je al die goede voornemens voor een nieuw jaar vaak tegen februari alweer vergeten bent. Beter is het om met kleine stappen te beginnen, succes te ervaren en dan pas een volgende stap te nemen.

Work life balance

Utopie? Wellicht is het onmogelijk om ooit echt de perfecte balans te vinden tussen een druk professioneel leven en een deugdelijk privéleven. Er gaan zelfs stemmen op die beweren dat een evenwichtige werk-privé balans niet meer dan een utopie zou zijn. Zij zeggen dat het in werkelijkheid gaat om de verhouding tussen wat we doen omdat anderen dat willen en wat we doen omdat we dat zelf willen. Met de klok zou het allemaal weinig te maken hebben. Wel met de verdeling tussen de tijd die we spenderen aan andermans doelen of aan die van onszelf.

Daarbij betekent ‘aan het werk zijn’ volgens hen niet dat we op dat moment niet leven. Werk is namelijk ook een deel van dat leven. En met de komst van nieuwe technologieën is ons werk nog meer geïntegreerd in de rest van ons leven dan ooit daarvoor. Verder vertonen medewerkers het meest engagement wanneer hun persoonlijke en professionele waarden elkaar complementeren en ondersteunen.

In plaats van work-life balance zou het daarom realistischer zijn om te spreken over werk-privé integratie waarbij je bewust bepaalde individuele keuzes maakt. Maar hoe maak je die work-life keuzes dan? Een paar vragen die kunnen helpen:

  • Wil je een duidelijke grens tussen je werk en je persoonlijk leven of mogen deze integreren?
  • Welke focus wil je de volgende vijf jaar hebben? Die op je carrière, je familie of de samenleving? Als je iedere dag een uur extra had, waaraan zou je dat uur spenderen?
  • Wat zijn de vijf dingen die je nodig hebt in je leven om gezond en gelukkig te zijn? Ben je in het reine met het feit dat je kinderen je wellicht niet vaak zien en je leuke momenten met hen zal missen terwijl ze opgroeien?
  • Zijn je gezinsleden het eens met de keuzes die je hebt gemaakt rond werk en familie?
  • Wat ontspant je het best en kun je daar elke dag -of op z’n minst twee keer in de week- een dosis van krijgen?
  • Hoe wil je herinnerd worden wanneer je sterft?

Of je het nu werk-privé balans noemt of werk-privé integratie, waar het uiteindelijk om draait is het idee dat je je eigen leven in handen neemt en daarvoor de juiste keuzes maakt. Neem dus de vrijheid om flexibel met je tijd om te gaan, wanneer je fysiek niet aan het werk bent, neem dan ook eens mentaal vrijaf, zeg niet altijd dat je het te druk hebt (wat in feite betekent dat je iets niet belangrijk genoeg vindt), noteer briljante werkideeën voor later wanneer je er op dat moment even geen tijd voor hebt en vergeet vooral niet om tijd voor jezelf te reserveren.

Bron: Mediarte (website). Work Life Balance: tips & tricks. Geraadpleegd op 2 augustus 2016 via www.mediarte.be/nl/work-life-balance-tips-tricks