Skip to content
Andress, uw HR partner in het aantrekken, behouden en ontwikkelen van mensen

Rekrutering en Selectie: zelf doen of toch uitbesteden?

Het vinden van geschikt personeel is een essentiële, maar vaak uitdagende taak voor elk bedrijf. Een belangrijke beslissing waar veel werkgevers voor staan, is of ze de werving en selectie intern moeten regelen of moeten uitbesteden aan externe professionals. Beide opties hebben hun voor- en nadelen, en vaak weet je pas achteraf of je de juiste keuze hebt gemaakt.

In dit artikel wegen we de voor- en nadelen tegen elkaar af aan de hand van een aantal gekende argumenten zodat jij een gegrond keuze kan maken.

Het is goedkoper om zelf te rekruteren

Samenwerken met een selectiekantoor kost inderdaad geld. Als je zelf alles doet, heb je op je advertentiekosten na, geen verdere lasten.

Echter is zelf instaan voor je rekrutering en selectie alleen goedkoper als je je vacature succesvol weet in te vullen. Een nieuwe medewerker opnieuw moeten laten gaan is immers duurder dan het van de eerste keer goed aanpakken.

We hebben een eigen HR dienst

Als de mensen op je HR dienst ook kaas hebben gegeten van rekrutering en selectie is dat zeker waardevol. De kans op invulling is immers groter als de recruiters je organisatie door en door kennen: ze weten welke persoonlijkheid past in het team en welke mindset aansluit bij de organisatie.

HR is echter wel een ruim vak. Een HR-medewerker is daarom geen goede recruiter en omgekeerd. Het rekruteren van een nieuwe medewerker vraagt immers meer dan een aantal contacten te leggen via LinkedIn en je vacature te adverteren.

Zelf aanwerven gaat sneller omdat we weten wie er bij ons past

Als je zelf instaat voor je aanwervingen, behoud je inderdaad een goede controle over je proces. Lanceer je een vacature dan kan je snel-snel een sollicitant aanvaarden en is je vacature spoedig ingevuld.

De meerwaarde van een externe partij ligt hem in een beredeneerde aanpak waarbij een medewerker goed wordt gescreend voor de rol die hij of zij zal bekleden. De kans is dan ook een stuk groter dat je nieuwe aanwinst op de juiste plek zit. Op die manier creëer je stabiliteit en moet je na een paar maanden niet opnieuw beginnen. Tot slot geeft een frisse blik soms nieuwe inzichten: soms blijkt immers dat je een toch een andere invulling van de rol nodig hebt dan je zelf had gedacht.

Conclusie

Bij het maken van de keuze tussen intern werven en uitbesteden, is het belangrijk om de specifieke behoeften en situatie van je bedrijf in overweging te nemen. Het vinden van de juiste balans tussen kosten, efficiëntie en kwaliteit is essentieel. Ongeacht de gekozen aanpak, het investeren in de juiste mensen is altijd een investering in de toekomst van je bedrijf.

Ben je er nog niet helemaal uit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en samen bespreken we graag je rekruteringsnoden.

Op zoek naar een betrouwbare HR partner die je vooruit helpt met het aantrekken, behouden en ontwikkelen van je menselijk kapitaal?

Laat je gegevens na en wij contacteren je om even van gedachten te wisselen. Sneller contact: bel ons op 055/30.31.02

Zoeken